دور القيادة الرقمية في تعزيز الابتكار التنظيمي وتحقيق الميزة التنافسية من وجهة نظر مديرات المدارس الثانوية بمنطقة عسير

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة دكتوراه، تخصص إدارة وإشراف تربوي، قسم القيادة والسياسات التربوية، كلية التربية، جامعة الملك خالد

10.21608/jehs.2024.405054

المستخلص

هدف البحث الكشف عن واقع دور القيادة الرقمية في تعزيز الابتكار التنظيمي وتحقيق الميزة التنافسية من وجهة نظر مديرات المدارس الثانوية بمنطقة عسير، ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام المنهج الوصفي، كما تم استخدام الاستبانة في جمع البيانات، وطبق البحث على عينة بلغت (102) من مديرات مدارس المرحلة الثانوية بمنطقة عسير موزعين وفق متغيري المؤهل وعدد سنوات الخبرة، وأشارت النتائج إلى أن واقع دور القيادة الرقمية في تعزيز الابتكار التنظيمي بأبعاده جاء مرتفعاً في جميع الأبعاد (الابتكار الإداري/ الابتكار البشري/ الابتكار التقني)، وأن واقع دور القيادة الرقمية في تحقيق الميزة التنافسية بأبعادها جاء مرتفعاً في جميع الأبعاد (الجودة، الإبداع، والبيئة التنظيمية للمدرسة)، كما توصلت النتائج إلى أن واقع التحديات التي تواجه تطبيق القيادة الرقمية وتحد من دورها في تعزيز الابتكار التنظيمي وتحقيق الميزة التنافسية جاء منخفضًا، كما أشارت النتائج لوجود فروق دالة إحصائياً في استجابات أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغير المؤهل لصالح الحاصلات على ماجستير فأعلى مقارنة بالحاصلات على بكالوريوس، كما أشارت النتائج لوجود فروق دالة إحصائياً في استجابات أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغير سنوات الخبرة لصالح ذوات سنوات الخبرة الأعلى.
الكلمات المفتاحية: القيادة الرقمية، الابتكار التنظيمي، الميزة التنافسية

عنوان المقالة [English]

The Role of Digital Leadership in Enhancing Organizational Innovation and Achieving Competitive Advantage from the Perspective of High School Principals in Asir Region

المؤلف [English]

  • Zahra bint Abdullah Mohammed Al-Shaib
المستخلص [English]

This study aimed to examine the role of digital leadership in enhancing organizational innovation and achieving competitive advantage from the perspective of high school principals in the Asir region. A descriptive research methodology was employed, utilizing a questionnaire for data collection. The sample consisted of 102 high school principals from the Asir region, categorized by their qualifications and years of experience. The results indicated that digital leadership played a significant role in promoting organizational innovation across its dimensions (administrative, human, and technical innovation), with high scores in all areas. Similarly, the role of digital leadership in achieving competitive advantage across its dimensions (quality, creativity, and the school’s organizational environment) was also rated highly. The findings further showed that the challenges limiting the application of digital leadership in enhancing innovation and achieving competitive advantage were minimal. Additionally, statistically significant differences were found in the responses based on educational qualifications, with those holding a Master’s degree or higher outperforming those with a Bachelor's degree. There were also significant differences based on years of experience, favoring those with more extensive experience.
Keywords: Digital Leadership, Organizational Innovation, Competitive Advantage.