متطلبات تطبيق الإدارة الذاتية في مدارس البنات الثانوية بمنطقة عسير

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة دكتوراة، تخصص الإدارة والإشراف التربوي، قسم القيادة والسياسات التربوية، كلية التربية، جامعة الملك خالد

10.21608/jehs.2024.405666

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على متطلبات تطبيق الإدارة الذاتية في مدارس البنات الثانوية بمنطقة عسير. وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وتكون المجتمع الاصلي للدراسة من عدد المدارس الثانوية للبنات في منطقة عسير وهي (40) مدرسه حكومية و(7) مدارس أهلية أي إجمالي عددهن (47) مديرة للفصل الدراسي الثاني من العام  ( 1446)  وتم اختيار عينه عشوائية من مديرات (27) مدرسه ما بين حكومية وأهلية بلغت نسبتهن (67.5) من المجتمع الاصلي، وتم جمع البيانات اللازمة باستخدام الاستبانة .وقد توصلت الدراسة إلى نتائج هامة ومنها: تعد المتطلبات البشرية أكثر متطلبات الإدارة الذاتية توافراً بالمدارس الثانوية للبنات، ويليها المتطلبات المعرفية، بينما كل من المتطلبات التشريعية والمادية هي أقل المتطلبات توافراً بهذه المدارس. وتعتبر المتطلبات التالية من أكثر المتطلبات المعرفية توافراً وهي: نشر المعرفة لدى العاملين في المدرسة عن الديمقراطية وممارستها في المدرسة، وتفعيل مساهمة المدرسة في نشر ثقافة اللامركزية في المجتمع المحلي، وتزويد العاملين في المدرسة بمعلومات عن الإدارة الذاتية وتطبيقاتها.  وتعتبر المتطلبات التالية من أكثر المتطلبات البشرية توافراً وهي: تشجيع العلاقات الإنسانية بين الإدارة والعاملين في المدرسة، وتفعيل دور مجالس الآباء في المدارس، وبث الثقة لدى العاملين في المدرسة بقدراتهم وإمكانياتهم . ومن التوصيات التي وضعتها الدراسة:  دعم الاستفادة من نتائج البحوث التربوية فيما يخص اللامركزية في الإدارة المدرسية، وتطبيق الإدارة الذاتية بالمدارس، من أجل تطوير تنفيذها وعملها. وتوفير الآليات المختلفة لدعم معارف ومهارات العاملين في المدرسة الذين تظهر لديهم قدرات قيادية، للاستفادة منهم في إدارة المدرسة.
الكلمات المفتاحية: المتطلبات المعرفية، الإدارة الذاتية، مدارس البنات الثانوية، منطقة عسير.

عنوان المقالة [English]

Requirements for implementing self-management in girls' secondary schools in Asir region

المؤلف [English]

  • Nouf Ali Mohammed Al-Qahtani
المستخلص [English]

The study aimed to identify the requirements for implementing self-management in girls' secondary schools in Asir region. The study used the descriptive analytical approach، and the original study community consisted of the number of girls' secondary schools in Asir region، which are (40) government schools and (7) private schools، i.e. a total of (47) principals for the second semester of the year (1446). A random sample of (27) school principals، between government and private، was selected، with a percentage of (67.5) of the original community. The necessary data was collected using a questionnaire. The study reached important results، including: Human requirements are the most available requirements for self-management in girls' secondary schools، followed by cognitive requirements، while both legislative and material requirements are the least available requirements in these schools. The following requirements are considered the most available cognitive requirements: disseminating knowledge among school staff about democracy and its practice in school، activating the school's contribution to spreading the culture of decentralization in the local community، and providing school staff with information about self-management and its applications. The following requirements are considered the most available human requirements: encouraging human relations between the administration and school workers، activating the role of parents' councils in schools، and instilling confidence in school workers in their abilities and capabilities. Among the recommendations set by the study: supporting the use of educational research results regarding decentralization in school administration، and applying self-management in schools، in order to develop its implementation and work. Providing various mechanisms to support the knowledge and skills of school workers who demonstrate leadership capabilities، to benefit from them in school management. 
Keywords: Cognitive requirements، self-management، girls' secondary schools، Asir region.