تطوير العمليات الإدارية باستخدام تقنيات الحاسب الآلي في المدارس الثانوية بمحافظة القنفذة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحث دكتوراه، تخصص الإدارة والإشراف التربوي، قسم القيادة والسياسات التربوية، كلية التربية، جامعة الملك خالد

10.21608/jehs.2024.405670

المستخلص

هدفت الدراسة للتعرُّف تطوير العمليات الإدارية باستخدام تقنيات الحاسب الآلي في المدارس الثانوية بمحافظة القنفذة، والمعوقات التي تحول دون استخدام تقنيات الحاسب الآلي في تطوير عمليات إدارة المدارس الثانوية في محافظة القنفذة، وتحديد مدى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات أفراد العينة تعزى لمتغيري (سنوات الخبرة في الإدارة المدرسية، وعدد الواقعات التدريبية في مجال الحاسب الآلي)، وتقديم مقترحات لاستخدام تقنيات الحاسب الآلي في تطوير عمليات إدارة المدارس. وتم استخدام المنهج الوصفي، كما تم استخدام الاستبانة كأداة لجمع المعلومات المطلوبة من مجتمع البحث والذي تكون من جميع قادة ووكلاء المدارس الثانوية للبنين بمحافظة القنفذة، والبالغ عددهم (84) مديراً ووكيلاً. وقد توصلت الدراسة إلى أن أفراد مجتمع البحث موافقون على واقع استخدام تقنيات الحاسب الآلي في تطوير عمليات إدارة المدارس الثانوية في محافظة القنفذة بدرجة كبيرة، كما توصل البحث إلى وجود معوقات (تقنية، وبشرية، وتنظيمية، ومالية) تحول دون استخدام تقنيات الحاسب الآلي في تطوير عمليات إدارة المدارس الثانوية في محافظة القنفذة، كما توصلت إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات أفراد مجتمع البحث تعزى لمتغيرات (سنوات الخبرة في الإدارة المدرسية، وعدد الواقعات التدريبية في مجال الحاسب الآلي). وفي ضوء النتائج قُدمت بعض التوصيات منها: تنظيم واقعات تدريبية لقادة ووكلاء المدارس لتطوير استخدام التقنيات الحديثة في عمليات الإدارة المدرسية، وتقديم حوافز مادية ومعنوية تساهم في زيادة مستوى دافعية قادة المدارس في استخدام تقنيات الحاسب الآلي لتطوير عمليات الإدارة المدرسية.
الكلمات المفتاحية: تقنيات الحاسب الآلي، والعمليات الإدارية، ومحافظة القنفذة.
 

عنوان المقالة [English]

Developing administrative processes by using computer techniques for the secondary schools in Al-Qunfudhah Governorate

المؤلف [English]

  • Ahmed Mohammed Said Al-Mu'aydi
المستخلص [English]

The study aimed to identify the role of computer technologies in developing secondary school management processes in Al-Qunfudhah Governorate, and the obstacles that prevent the use of computer technologies in developing secondary school management processes in Al-Qunfudhah Governorate, and to determine the extent to which there are statistically significant differences between the responses of the sample members due to the two variables ( Years of experience in school administration, number of training courses in the field of computers), and proposals for the use of computer technologies in the development of school management processes. The descriptive approach was used, and the questionnaire was used as a tool to collect the required information from the research community, which consisted of all leaders and agents of secondary schools for boys in Al-Qunfudah Governorate, which numbered (84) principals and agents. The study concluded that the research community members agreed on the role of the use of computer technologies in developing secondary school management processes in Al-Qunfudhah Governorate to a large extent. The operations of secondary school management in Al-Qunfudhah Governorate, and it also found that there are no statistically significant differences between the average responses of the research community members due to the variables (years of experience in school management, and the number of training courses in the field of computer). In light of the results, some recommendations were presented, including: organizing training courses for school leaders and agents to develop the use of modern technologies in school management processes, and providing material and moral incentives that contribute to increasing the level of school leaders’ motivation in using computer technologies to develop school management processes.
Keywords: computer technologies, administrative processes, and Al-Qunfudhah Governorate.