فاعلية التدريب المنتشر في تنمية مهارات التعلم المنظم ذاتياً وأثره على مهارات حل المشكلات الرياضية في مادة الرياضيات لدى طلاب المعهد العالي للخدمات الإدارية بالهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

لقد مهّد الاندماج السريع للتكنولوجيا في التعليم الطريق لبيئات التعلم المنتشر حيث يمكن للطلاب الوصول إلى مصادر التعلم في أي وقت وفي أي مكان. ومن ثم تهدف هذه الدراسة إلى التحقق من فعالية التدريب المنتشر في تعزيز مهارات التعلم المنظم ذاتيًا وأثره على تطوير مهارات حل المسائل الرياضية، حيث يستكشف هذا البحث كيف تسهم بيئات التعلم هذه في تطوير التنظيم الذاتي والاستقلالية الذاتية للطلاب في عمليات التعلم الخاصة بهم. وتستخدم الدراسة تصميمًا بحثيًا شبه تجريبي يجمع بين التحليل الكمي لبيانات الأداء التحصيلي والتغذية الراجعة من الطلاب المشاركين في المجموعة التجريبية. وقد تكونت عينة الدراسة من مجموعة من طلبة المعهد العالي للخدمات الإدارية بالهيئة العامة للتعليم والتدريب. وقد تم تقسيم المشاركين في الدراسة إلى مجموعتين رئيسيتين؛ المجموعة الضابطة (41) طالباً وطالبة، والمجموعة التجريبية (44) طالباً وطالبة. طبقت الباحثة وحدة مصممة لتعزيز التعلم المنظم ذاتيًا من خلال وحدات تدريبية منظمة ومرنة في بيئة تعليمية قائمة على أساس التدريب المنتشر وأثره في تنمية التعلم المنظم ذاتيًا. واستُخدم مقياس للتعلم المنظم ذاتيًا في بيئات التعلم الرقمية، كما استُخدم اختبار أدائي في مهارات حل المسائل الرياضية. وتشير نتائج الدراسة إلى أن الطلاب الذين درسوا من خلال التدريب المنتشر أظهروا تحسنًا ملحوظًا في مهارات التعلم المنظم ذاتيًا وتعزيز مهارات حل المسائل الرياضية لدى المشاركين في الدراسة. أشارت هذه النتائج إلى أن التدريب المنتشر لا يعزز ثقة المتعلمين واستقلاليتهم فحسب، بل يؤدي أيضًا إلى نتائج أكاديمية أفضل في الرياضيات. يؤكد هذا البحث على إمكانات أطر التعلم والتدريب المنتشر كأداة فعالة لتطوير مهارات التعلم الأساسية مدى الحياة. 
الكلمات المفتاحية: التدريب المنتشر - مهارات التعلم المنظم ذاتياً - مهارات حل المشكلات الرياضية
 

عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of Ubiquitous Training on developing Self-regulated learning skills and its impact on improving Mathematics Problem-soling skills of Higher Institutes for Administrative Services Students, PAAET

المؤلف [English]

  • Mansour Meekam AlAjmi
المستخلص [English]


The rapid integration of technology into education has paved the way for ubiquitous learning environments where students can access learning resources anytime and anywhere. This study aims to investigate the effectiveness of ubiquitous training in enhancing self-regulated learning skills and its impact on the development of mathematical problem-solving skills, as this research explores how these learning environments contribute to the development of students' self-organization and autonomy in their learning processes.
The study utilizes a quasi-experimental mixed research design that combines quantitative analysis of performance data and qualitative feedback from participating students. The sample for the study consisted of consisted of a sample of students from the Higher Institute of Administrative Services, Public Authority for Education & Training (PAAET). The study participants were divided into two main groups; the control group (41) students and the control group (44) students. The researcher applied a module designed to foster self-regulated learning through structured and flexible training modules in a learning environment based on based on ubiquitous learning training. A measure of self-regulated learning in digital learning environments was used as well as an achievement test in mathematical problem-solving skills were used. Results of the study indicate that students exposed to the proposed ubiquitous training showed significant improvement in self-regulated learning skills and enhanced math problem-solving skills of the study participants. These results indicated that ubiquitous training not only enhances learners' confidence and autonomy, but also leads to better academic outcomes in math. This research underscores the potential of ubiquitous learning and training frameworks as an effective tool to develop essential lifelong learning skills. 
Keywords: Ubiquitous Training - Self-regulated Learning Skills - Autonomous Learning - Mathematical problem-solving Skills