الاحتياجات التدريبية لمعلمي صعوبات التعلم في ضوء معايير الرخصة المهنية بالمملكة العربية السعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحث دكتوراه، قسم التربية الخاصة تخصص صعوبات التعلم، كلية التربية، جامعة الملك سعود

2 أستاذ التربية الخاصة المشارك، كلية التربية، جامعة الملك سعود

المستخلص

استهدفت الدراسة الحالية التعرف على الاحتياجات التدريبية لمعلمي صعوبات التعلم في ضوء معايير الرخصة المهنية في السعودية. تكون مجتمع الدراسة من جميع معلمي صعوبات التعلم في مدينة الرياض، وبلغت عينة الدراسة 313 معلماً ومعلمة. ولتحقيق الغرض من الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي المسحي، كما تم تطوير استبانة من 30 فقرة موزعة على محورين تم اشتقاق دلالات صدق وثبات مناسبه لها. توصلت الدراسة الى ان درجة الاحتياجات التدريبية لمعلمي صعوبات التعلم من معايير الرخصة المهنية لتخصص التربية الخاصة العام بمدينة الرياض كانت متوسطة، حيث كانت أكثر العبارات احتياجاً للتدريب بالمرتبة الأولى عبارة (بناء البرنامج التربوي الفردي بناء على نتائج التشخيص وخصائص الطلاب). كما اظهرت نتائج المحور الثاني ان درجة الاحتياجات التدريبية لمعلمي صعوبات التعلم من معايير الرخصة المهنية لتخصص صعوبات التعلم كانت عالية، حيث كانت أكثر العبارات احتياجاً للتدريب عبارة (يوضح معايير ومحكات التعرف على الطلاب ذوي صعوبات التعلم). كما أظهرت الدراسة فروق ذات دلالة إحصائية في درجة الاحتياجات التدريبية من معايير تخصص صعوبات التعلم تعزى لمتغير الجنس لصالح الذكور، بينما لم تظهر النتائج فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الجنس في درجة الاحتياجات التدريبية من معايير التربية الخاصة العام. كما أظهرت الدراسة فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير المؤهل الدراسي لصالح حاملي درجة الماجستير في درجة الاحتياجات التدريبية من معايير التربية الخاصة العام ومعايير صعوبات التعلم.
الكلمات المفتاحية: الاحتياجات التدريبية، معلمو صعوبات التعلم، الرخصة المهنية.
 

عنوان المقالة [English]

the training needs of learning disabilities teachers in light of the professional licensing standards in Saudi Arabia

المؤلفون [English]

  • Faisal Ali Rashed Alabdullatif, 1
  • Khalid Mohammed Almahrej 2
1
2
المستخلص [English]

The current study aimed to identify the training needs of learning disabilities teachers in light of the professional licensing standards in Saudi Arabia. The study population consisted of all learning disabilities teachers in Riyadh, and the study sample amounted to 313 male and female teachers. To achieve the purpose of the study, the descriptive survey approach was used, and a questionnaire of 30 paragraphs distributed over two axes was developed, for which appropriate validity and reliability indications were derived. The study concluded that the degree of training needs for learning disabilities teachers from the professional licensing standards for the general special education in Riyadh was moderate, where the phrases most in need of training in the first place were (building an individual educational program based on the results of the diagnosis and characteristics of students). The results of the second axis also showed that the degree of training needs for learning disabilities teachers from the professional licensing standards for the learning disabilities were high, where the phrases most in need of training were (clarifying the criteria and standards for identifying students with learning disabilities). The study also showed statistically significant differences in the degree of training needs from the standards of learning difficulties specialization attributed to the gender variable in favor of males, while the results did not show statistically significant differences attributed to the gender variable in the degree of training needs from the standards of general special education. The study also showed statistically significant differences attributed to the educational qualification variable in favor of holders of a master's degree in the degree of training needs from the standards of general special education and the standards of learning disabilities. 
Keywords: Training needs, learning disabilities teachers, professional license.