واقع ممـــــــــارسة أعضاء هيئة التدريس لمهارة العمل الجماعي من وجهة نظر خريجات كلية العلوم في جامعة الحدود الشمالية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 درجة الماجستير في الآداب في المناهج وطرق تدريس العلوم، كلية التربية والآداب، امعة الحدود الشمالية، المملكة العربية السعودية

2 أستاذ المناهج وطُرُق تدريس العُلوم المشارك، كلية التربية والآداب، جامعة الحدود الشمالية، المملكة العربية السعودية

المستخلص

هدفت هذه الدِّراسة إلى الكشف عن واقع مُمارسة أعضاء هيئة التَّدريس لمهارة العمل الجماعي من وجهة نظر خرِّيجات كلية العلوم بجامعة الحدود الشمالية، ولقد استخدمت الدِّراسة المنهج الوصفي المسحي، والاستبيان كأداة للدِّراسة تم إعداده من قبل الباحثة، وحُدِّدت محاوره وأبعاده وفق محاور الدِّراسة. وتمثل مُجتمع الدِّراسة من جميع خرِّيجات كلية العلوم بجامعة الحدود الشمالية، وعددهن (109) طالبة. وتم استخدام المتوسِّط الحسابي الموزون والانحراف المعياري والتكرارات والنسب المئوية ومُعامل الارتباط بيرسون ومُعامل الثبات ألفا كرونباخ وتحليل التباين الأحادي، في عملية تحليل استجابات مُجتمع الدِّراسة، وأظهرت نتائج الدِّراسة أن أعضاء هيئة التَّدريس في كلية العلوم بجامعة الحدود الشمالية يمارسون مهارة العمل الجماعي بدرجة عالية بمتوسِّط حسابي (4,09). وجاءت أكثر مهارات العمل الجماعي مُمارسة من قبل أعضاء هيئة التَّدريس؛ مهارة التَّفاوُض، وكانت بدرجة عالية بمتوسِّط حسابي (4.14)، تليها مهارة التَّعاون بالمرتبة الثَّانية بمتوسِّط حسابي (4.09)، فمهارة التَّواصُل بمتوسِّط حسابي بلغ (4.05).
الكلمات المفتاحية: العمل الجماعي، التَّفاوُض، التَّعاون، التَّواصُل.
 

عنوان المقالة [English]

The reality of faculty members' practice of teamwork skills from the perspective of female graduates of the College of Science at Northern Border University.

المؤلفون [English]

  • Azza Bint Mutaib Al-Mujallad 1
  • Dr. Jaser Al-Anzi 2
1
2
المستخلص [English]

The study aimed to reveal the reality of the practice of faculty members of the skill of teamwork from the point of view of the graduates of the Faculty of Science at the Northern Borders University, and the study used the descriptive survey methodology, and the questionnaire as a tool for the study was prepared by the researcher and identified its axes and dimensions according to the axes of the study. The study community is represented by all 109 female graduates of the Faculty of Science at Northern Borders University. The weighted arithmetic mean, standard deviation, frequencies, percentages, Pearson correlation coefficient, Cronbach alpha stability coefficient, and monovariance analysis were used in the process of analyzing the responses of the study population. 
The results of the study showed that the faculty members in the Faculty of Science at the Northern Borders University practice the skill of teamwork with a high degree with an arithmetic average (4.09).The most teamwork skills practiced by faculty members; the skill of negotiation was with a high degree with an arithmetic average (4.14), followed by the skill of cooperation in second place with an arithmetic average (4.09), the skill of communication with an arithmetic average of (4.05).
Keywords: Teamwork, Negotiation, Cooperation, Communication.