المؤشرات الأولية لاضطراب طيف التوحد في الطفولة المبكرة بمنطقة القصيم: وجهة نظر أولياء الأمور والمعلمات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحث ماجستير في التربية الخاصة بكلية التربية-جامعة جدة

2 أستاذ مشارك في التربية الخاصة بجامعة جدة

المستخلص

المستخلص
هدفت الدراسة إلى التعرف على مدى معرفة أولياء الأمور بالمؤشرات الأولية لاضطراب طيف التوحد في الطفولة المبكرة في منطقة القصيم، وأيضاً التعرف على مدى معرفة المعلمات بالمؤشرات الأولية لاضطراب طيف التوحد في الطفولة المبكرة في منطقة القصيم، وكذلك التعرف على الفروق الإحصائية لمدى معرفة أولياء الأمور بالمؤشرات الأولية لاضطراب طيف التوحد، وفقًا لمتغيرات: المؤهل العلمي– العمر– المستوى الاقتصادي، وكذلك التعرف على الفروق الإحصائية لمدى معرفة المعلمات بالمؤشرات الأولية لاضطراب طيف التوحد، وفقاً لمتغيرات: المؤهل العلمي– سنوات الخبر- الدورات التدريبية، واعتمدت الدراسة على تطبيق المنهج الوصفي (المسحي)، وذلك من خلال تطبيق استبانة على عينة عشوائية مكونة من  (85) من أولياء الأمور و(93) من المعلمات للأطفال ذوى اضطراب طيف التوحد في منطقة القصيم، وأظهرت نتائج الدراسة أن معرفة أولياء الأمور والمعلمات بالمؤشرات الأولية لاضطراب طيف التوحد في الطفولة المبكرة في منطقة القصيم ككل كانت بدرجة كبيرة، كما أظهرت نتائج الدراسة أن لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية على مستوى معرفة أولياء الأمور بالمؤشرات الأولية لاضطراب طيف التوحد تعزى لمتغير المؤهل العلمي، والعمر، والمستوى الاقتصادي، وكذلك أظهرت نتائج الدراسة أن توجد فروق ذات دلالة إحصائية على مستوى معرفة المعلمات بالمؤشرات الأولية لاضطراب طيف التوحد تعزى لمتغير المؤهل العلمي، وذلك لصالح المؤهل العلمي الأعلى،  كما توجد فروق ذات دلالة إحصائية على مستوى معرفة المعلمات بالمؤشرات الأولية لاضطراب طيف التوحد تعزى لمتغير سنوات الخبرة، وذلك لصالح سنوات الخبرة الأعلى، بينما أظهرت نتائج الدراسة أن لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية على مستوى معرفة المعلمات بالمؤشرات الأولية لاضطراب طيف التوحد تعزى لمتغير الدروات التدريبية.
الكلمات المفتاحية: اضطراب طيف التوحد،الطفولة المبكرة، القصيم
 

عنوان المقالة [English]

Initial Indicators of Autism Spectrum Disorder in  Early Childhood in Qassim: Teacher’ and Parents’ Perspective

المؤلفون [English]

  • Muhannad Saud Abdulaziz Al-Mashiqih 1
  • Muhammad Mubarak Mushi't Al-Shahrani 2
1
2
المستخلص [English]

 
Abstract
The study aimed to identify the extent of parents' knowledge of the early indicators of Autism Spectrum Disorder (ASD) in early childhood in the Qassim region, as well as the extent of teachers' knowledge of these indicators in the same context. It also sought to examine the statistical differences in parents' knowledge of the early indicators of ASD based on variables such as educational qualification, age, and economic status. Additionally, the study investigated statistical differences in teachers' knowledge of the early indicators of ASD based on variables such as educational qualification, years of experience, and training courses.
The study adopted a descriptive (survey) methodology by applying a questionnaire to a random sample comprising 85 parents and 93 teachers of children with ASD in the Qassim region. The findings revealed that the overall knowledge of parents and teachers regarding the early indicators of ASD in early childhood in the Qassim region was high.
The results also indicated no statistically significant differences in parents' knowledge of the early indicators of ASD attributed to educational qualification, age, or economic status. However, the findings showed statistically significant differences in teachers' knowledge of the early indicators of ASD attributed to educational qualification, favoring those with higher qualifications. Similarly, there were statistically significant differences in teachers' knowledge attributed to years of experience, favoring those with more experience. On the other hand, no statistically significant differences were found in teachers' knowledge of the early indicators of ASD attributed to training courses.
Keywords: Autism Spectrum Disorder, Early Childhood,  Qassim