مستوى معرفة وتطبيق معلمي التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في القراءة لاستراتيجية القراءة التشاركية في تحسين مستوى الفهم القرائي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أ/ عبد الله بن عوض الله الثمالي باحث دكتوراة صعوبات التعلم، قسم التربية الخاصة، كلية التربية، جامعة الملك سعود

2 الاستاذ بقسم التربية الخاصة، كلية التربية، جامعة الملك سعود

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تقييم مستوى معرفة وتطبيق معلمي التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في القراءة لاستراتيجية القراءة التشاركية، وتحليل المعوقات التي تواجههم في تطبيق هذه الاستراتيجية لتحسين مستوى الفهم القرائي. اتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، كما شملت الدراسة جميع معلمي التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في المدارس الحكومية الابتدائية بمدينة الرياض، استخدمت الدراسة استبانة لجمع البيانات، أظهرت النتائج أن مستوى معرفة معلمي التلاميذ ذوي صعوبات التعلم بأهداف وخطوات تطبيق استراتيجية القراءة التشاركية لتحسين الفهم القرائي جاء بدرجة متوسطة بمتوسط حسابي عام يبلغ (3.170) وبوزن نسبي (63.4%). كما أظهرت النتائج أن مستوى تطبيق المعلمين لهذه الاستراتيجية جاء بدرجة منخفضة بمتوسط حسابي عام يبلغ (1.844) وبوزن نسبي (36.9%). أما مستوى المعوقات التي تواجه المعلمين في تطبيق الاستراتيجية فجاء بدرجة متوسطة بمتوسط حسابي عام يبلغ (3.252) وبوزن نسبي (65.0%). أبرز المعوقات تمثلت في نقص الدعم من إدارة المدرسة والمشرفين، وصعوبة جذب اهتمام جميع الطلاب أثناء القراءة التشاركية. بناءً على ذلك، أوصت الدراسة بضرورة توفير دعم أكبر من إدارة المدرسة والمشرفين لمعلمي التلاميذ ذوي صعوبات التعلم، وتطوير برامج تدريبية شاملة لتعزيز معرفة المعلمين بأهداف وخطوات تطبيق استراتيجية القراءة التشاركية. 
الكلمات المفتاحية : صعوبات التعلم، القراءة التشاركية، الفهم القرائي، المعوقات، معلمو ذوي صعوبات التعلم

عنوان المقالة [English]

The Level of Knowledge and Implementation of Teachers of Students with Reading Difficulties Regarding the Shared Reading Strategy in Improving Reading Comprehension

المؤلفون [English]

  • Abdullah Awadhallah Althomali 1
  • , Abdulrhman Abdullah Abaoud 2
1
2
المستخلص [English]

The study aimed to assess the level of knowledge and application of collaborative reading strategy among teachers of students with learning disabilities in reading, and to analyze the obstacles they face in implementing this strategy to improve reading comprehension. The study followed a descriptive-analytical approach and included all teachers of students with learning disabilities in public primary schools in Riyadh city. A questionnaire was used to collect data. The results showed that the level of knowledge of teachers regarding the objectives and steps of applying the collaborative reading strategy to enhance reading comprehension was moderate, with an overall mean score of (3.170) and a relative weight of (63.4%). Furthermore, the results revealed that the level of application of this strategy by teachers was low, with an overall mean score of (1.844) and a relative weight of (36.9%). The level of obstacles faced by teachers in implementing the strategy was moderate, with an overall mean score of (3.252) and a relative weight of (65.0%). The most prominent obstacles included the lack of support from school administration and supervisors, and the difficulty in capturing the attention of all students during collaborative reading sessions. Based on these findings, the study recommended the necessity of providing greater support from school administration and supervisors to teachers of students with learning disabilities and developing comprehensive training programs to enhance teachers' knowledge of the objectives and steps of applying the collaborative reading strategy.
Keywords: Learning disabilities, collaborative reading, reading comprehension, obstacles