المتطلبات المهارية لتطوير أداء القيادات الأكاديمية في جامعة الملك سعود في ضوء مدخل ريادة الأعمال

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الإدارة التربوية المساعد، قسم الإدارة التربوية، كلية التربية، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تحديد المتطلبات المهارية لتطوير أداء القياديين الأكاديميين في جامعة الملك سعود في ضوء مدخل ريادة الأعمال، وذلك من خلال أبعاد ريادة الأعمال الأربعة: (بعد الاستراتيجية، وبعد الإبداع، وبعد التنافسية، وبعد تحمل المخاطر)، ومن أجل أن تحقق الدراسة أهدافها استخدم الباحث المنهج الوصفي بأسلوبه المسحي كما وظف الاستبانة أداة للدراسة، وقد طُبقت الدراسة على عينة تكونت من (155) قائدٍ أكاديميٍ بجامعة الملك سعود تتضمن: (عميد كلية/عمادة/عمادة مساندة، وكيل كلية/عمادة/عمادة مساندة، رئيس قسم، وكيل/وكيلة قسم)، حيث تم تحيد العينة وفقًا لأسلوب العينة العشوائية البسيطة من مجتمع يبلغ (259)، ونتجت الدراسة إلى أن العينة موافقون على المتطلبات المهارية لتطوير القياديين الأكاديميين بجامعة الملك سعود بدرجة عالية جداً وبمتوسط حسابي عام (4.60 من 5.00) وجاء ترتيب الأبعاد في ضوء التالي: حصل بعد الاستراتيجية على المرتبة الأولى يليه بعد تحمل المخاطر ومن ثم بعد الإبداع وأخيرًا بعد التنافسية، وتوصلت الدراسة إلى توصيات من أهمها تضمين مهارات القيادة الريادية عند بناء برامج إعداد القادة الأكاديمية وبالأخص مهارات التخطيط الاستراتيجي ومهارات العمل الإبداعي ومهارات استشراف المستقبل وكذلك المهارات المتعلقة بإدارة المخاطر والأزمات.
الكلمات المفتاحية: الجامعة الريادية، أداء القياديين الأكاديميين، القيادة الريادية، ريادة الأعمال.

عنوان المقالة [English]

Skill Requirements for Developing Academic Leaders' Performance at King Saud University Given Entrepreneurial approach

المؤلف [English]

  • Dr. Muteb Alhammadi
Department of Educational Administration, College of Education, Imam Muhammad ibn Saud Islamic University
المستخلص [English]

The current paper intended to determine the skill requirements for enhancing the performance of academic leaders at King Saud University through the lens of an entrepreneurial approach, focusing on the dimensions of strategy, creativity, competitiveness, and risk-taking. To accomplish the research objectives, a descriptive survey approach was adopted, while a questionnaire was designed by the researcher to be the data collection tool. The study's sample was (155) academic leaders at King Saud University, including (deans, vice-deans, department heads, and their deputies), drawn through simple random sampling from a population of (259) individuals. The findings indicated that the participants highly agreed on the skill requirements for the development of academic leadership at King Saud University, with an overall mean score of (4.60 out of 5.00). The dimensions were ranked in the following order: strategy, risk-taking, creativity, and competitiveness. Based on the findings, the study recommended integrating entrepreneurial leadership skills into academic leadership development programs. Key suggested skills included strategic planning, creativity, future foresight, and competencies related to risk and crisis management
Keywords: entrepreneurial university, academic leaders' performance, entrepreneurial leadership, entrepreneurship.