آثر برنــــامج ارشادي انتقائي وقائي على اليقظة الذهنية والاتجاه نحو إدمان المخدرات لدى طلاب المرحلة المتوسطة.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ دكتور في الإرشاد النفسي بجامعة الملك عبدالعزيز. ورئيس قسم علم النفس بكلية التربية بجامعة الملك عبدالعزيز

2 باحث دكتوراه في الارشاد النفسي والتربوي بقسم علم النفس بكلية التربية بجامعة الملك عبدالعزيز

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى بحث آثار برنامج ارشادي انتقائي وقائي على اليقظة الذهنية والاتجاه نحو إدمان المخدرات لدى طلاب المرحلة المتوسطة. نظرا لأن المراهقين (طلاب المرحلة المتوسطة) هم أكثر الفئات عرضة لإدمان المخدرات، فإن تحسين اليقظة الذهنية والحد من الاتجاه نحو إدمان المخدرات أمر بالغ الأهمية. تم استخدام تصميم الاختبار القبلي والبعدي والتتبعي لمجموعتين متكافئتين، شملت 22 طالباً من طلاب المرحلة المتوسطة مقسمين إلى مجموعتين تجريبية وضابطة. شاركت المجموعة التجريبية في برنامج ارشادي انتقائي وقائي، بينما لم تتلق المجموعة الضابطة أي تدخل. تم تقييم اليقظة الذهنية بإستخدام النسخة العربية لمقياس العوامل الخمسة لليقظة الذهنية (البحيري وآخرون 2014)، والاتجاه نحو إدمان المخدرات باستخدام مقياس الاتجاه نحو إدمان المخدرات (محمد،1998). أظهرت النتائج تحسينات كبيرة في اليقظة الذهنية، إلى جانب انخفاض مستويات الاتجاه نحو إدمان المخدرات في المجموعة التجريبية بعد تدخل برنامج ارشادي انتقائي وقائي. على العكس من ذلك، لم تظهر المجموعة الضابطة أي تغييرات كبيرة، وكشفت النتائج استدامة التأثير في اليقظة الذهنية والاتجاه نحو إدمان المخدرات لفترة زمنية ممتدة (القياس التتبعي)، تسلط هذه النتائج الضوء على الفعالية طويلة المدى للتدخل في كبح دوافع التعاطي من خلال تحسين اليقظة الذهنية لدى طلاب المدارس خاصًة المرحلة المتوسطة. وتوصي الدراسة بدمج برامج الارشاد الانتقائي الوقائي في البيئات التعليمية كمبادرة استراتيجية لتعزيز اليقظة الذهنية وفاعليتها في مكافحة الادمان، وهو أمر وثيق الصلة بشكل خاص برؤية المملكة العربية السعودية 2030، والتي تهدف الى نشر البرامج التوعوية والوقائية لبناء مجتمع يتمتع بجودة حياة آمنة.
الكلمات المفتاحية برنامج ارشادي انتقائي وقائي - اليقظة الذهنية - الاتجاه نحو إدمان المخدرات - طلاب المرحلة المتوسطة

عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of a Selective Preventive Counseling Mindfulness-Based Program and Tendency Towards Addiction on Middle School Students

المؤلفون [English]

  • Prof. Dr. Abdullah Mohammed Al-Mahdawi 1
  • Mr. Sami Ahmed Ibrahim Raddad 2
1
2
المستخلص [English]

This study reports the impact of a selective preventive counseling Mindfulness-Based Program and the tendency toward addiction in Middle School Students. Given that adolescents are the most vulnerable groups to drug addiction, enhancing mindfulness and reducing tendencies toward drug addiction are crucial. A pretest-posttest-follow-up design was employed for two equivalent groups, comprising (N: 22) middle school students divided into an experimental and a control group. The experimental group participated in a selective preventive counseling program, while the control group received no intervention. The Mindfulness program was assessed using the Arabic version of the Five Facet Mindfulness Questionnaire (Bahiri et al., 2014), while the tendency towards addiction was assessed using the Drug Addiction Attitude Scale (DAS) (Mohammed, 1998). The findings indicated significant improvements in the Mindfulness program, along with a reduction in the tendency towards addiction in the experimental group following the selective preventive counseling program. In contrast, the control group showed negligible changes. The findings also revealed the sustained impact of the Mindfulness program for a long time (as measured in the follow-up assessment). These results highlight the long-term effectiveness of the intervention in curbing substance use tendencies by enhancing mindfulness among adolescents, particularly middle school students. The study recommends integrating selective preventive counseling programs into educational learning as a strategic initiative to improve mindfulness and its effectiveness in combating addiction. This is particularly relevant to Saudi Vision 2030, seeking to promote awareness and prevention programs to cultivate a society with a safe and high-quality life.
 
Keywords: Selective Preventive Counseling Program - Mindfulness - Tendency Toward Drug Addiction - Middle School Students