بَرنامج تـــــــــــــدريسي قائم على النظرية التواصلية وفاعليته في تنمية مهارات المواطنة الرَّقْمِيَّة لدى طالبات الصف الأول المتوسط بمدينة الرياض

المؤلف

مشرف وزاري بوزارة التعليم بالمملكة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدِراسة الحالية إلى بِناء بَرنامج قائم على النظرية التواصلية، وقياس فاعليته في تنمية مهارات المواطنة الرقمية، بالإضافة لتقديم قائمة بمهارات المواطنة الرَّقْمِيَّة المناسب تنميتها لدى طالبات الصف الأول المتوسط، ولتحقيق أهداف الدراسة؛ تم استخدام المنهج الوصفي؛ للتعرف على مهارات المواطنة الرقمية، المناسب تنميتها لدى الطالبات، كما تم استخدام المنهج التجريبي، بتصميم شبة التجريبي للمجموعة الواحدة (قبلي – بعدي) للكشف عن فاعلية البَرنامج التدريسي القائم على النظرية التواصلية في تنمية مهارات المواطنة الرقمية، وقد صمِّمت لذلك أداة تمثلت في اختبار مهارات المواطنة الرقمية، وتمَّ تطبيق البَرنامج على عينة الدِراسة البالغ عددها (44) طالبةً من طالبات الصف الأول المتوسط مثَّلَت في مجملها المجموعة التجريبية.  وقد توصلت الدِراسة إلى النتائج الآتية:
قائمة بمهارات المواطنة الرقمية المناسب تنميتها لدى طالبات الصف الأول المتوسط مكونة من تسع مهارات رئيسة يندرج تحتها (24) مهارة فرعية.
بناء بَرنامج تدريسي قائم على النظرية التواصلية لتنمية مهارات المواطنة الرقمية، لدى طالبات الصف الأول المتوسط، وفقًا لمجموعة من الإجراءات البحثية، ومشتملًا على دليل المعلمة.
وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى (0.05) بين متوسِّطَيْ درجات طالبات مجموعة الدراسة في التطبيق القبلي والبعدي لاختبار مهارات المواطنة الرَّقْمِيَّة لصالح التطبيق البعدي.
وجود فاعلية كبيرة للبَرنامج التدريسي القائم على النظرية التواصلية في تنمية مهارات المواطنة الرقمية.
الكلمات المفتاحية: بَرنامج تدريسي – النظرية التواصلية – المواطنة الرقمية.
 

عنوان المقالة [English]

An educational program based on communication theory and its effectiveness in developing digital citizenship skills among first-year middle school female students in Riyadh

المؤلف [English]

  • Ohwod Abdullah
المستخلص [English]

The present study aimed at building a program based on connectivism theory, and measuring its effectiveness in developing the skills of digital citizenship skills among the seventh-grade students in Riyadh city. Also, it includes a list of digital citizenship skills. To meet the study goals, the descriptive approach followed to identify the appropriate skills of digital citizenship. However, the experimental approach with a design of one group (pre-post test) followed to detect the effectiveness of the program based on the theory of connectivism in the development of the digital citizenship skills among the students. Two tools were designed to achieve this purpose; the skills of digital citizenship test. The program was applied to the sample of the study (44) intermediate first-grade students who represented in the experimental group.
The study reached the following results:
A list of the appropriate to develop digital citizenship skills for the sample, consisting of (9) main skills under which there are 24 sub skills.
Building of an enrichment program based on the theory of connectivism to develop the digital citizenship and moral thinking skills based on set of research procedures and enhanced with teacher guidebook.
There was statistically significant difference at the significant level of 0.05 between the grades average of the study sample in the pre and post measurement in favor of the post measurement.
Effectiveness of the enrichment program based on the theory of connectivism to develop the skills of digital citizenship among the students.
In the light of the results of the study, number of recommendations were addressed.
 
Keywords: enrichment program - the theory of connectivism - digital citizenship.