تقــــــــييم مهارات التفكير الناقد للطلاب المتفوقين في كلية التربية بجامعة حائل

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ التربية الخاصة المشارك – كلية التربية بجامعة حائل – المملكة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تقييم مهارات التفكير الناقد للطلاب المتفوقين في كلية التربية بجامعة حائل، وتألف أفراد الدراسة من جميع الطلبة المتفوقين في كلية التربية بجامعة حائل والبالغ عددهم (131) طالباً وطالبة. ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدم اختبار التفكير الناقد من إعداد واطسون وجلسر. وتوصلت النتائج إلى أن عينة الدراسة تمتلك مهارات التفكير الناقد بمجموع مهاراته بنسبة مئوية قيمتها (%55.94) وهي أقل من الحد المقبول تربوياً وهو (%60). كما تمتلك عينة الدراسة مهارات التفكير الناقد بنسب متفاوتة حسب الترتيب التالي: مهارة المناقشات، ثم مهارة التفسير ثم مهارة الاستنباط ثم مهارة الافتراضات وأخيراً مهارة الاستنتاج. وقد كانت النسبة المئوية لمهارتي المناقشات والتفسير أكثر من الحد المقبول تربوياً وهو (%60). ووجود فرق غير دالاً إحصائياً عند المستوى (0.05= α) بين متوسط درجات أفراد العينة (الذكور والإناث) لصالح الطلبة الذكور في مهارات (الافتراضات، الاستنباط، الاستنتاج) وفي مجموع مهارات التفكير الناقد. كما يوجد فرق دالاً إحصائياً عند المستوى (0.05= α) في مهارة التفسير لصالح الطلبة الذكور وكذلك فرق دالاً إحصائياً عند المستوى (0.05= α) لصالح الطلبة الإناث في مهارةِ المناقشات. وأوصت الدراسة أن يكون التركيز على مهارات التفكير الناقد جميعها عند إعداد الاختبارات وعقد دورات وورش تدريبية تزود المدرسين بكيفية التركيز على مهارات التفكير الناقد عند عملية التعليم.
كلمات مفتاحية: مهارات التفكير الناقد، الطلبة المتفوقين، الافتراضات، التفسير، الاستنباط، الاستنتاج.

عنوان المقالة [English]

Evaluating the Critical Thinking Skills of Outstanding Students in the College of Education at the University of Hail

المؤلف [English]

  • Dr. Bandar Mohaya Almohayya
المستخلص [English]

The study aimed to assess the Critical Thinking skills of outstanding students in the college of education at the University of Hail. Participants of the study consisted of all (131) outstanding students in the college of education at the University of Hail. To achieve the objectives of the study, a critical thinking test created by Watson & Gelcer was used. The results concluded that the participants displayed critical thinking skills in the total skills with a percentage value of (55.94%), which is less than the educationally acceptable limit of (60%), which has been adopted by many educators and researchers. The participants also displayed critical thinking skills in varying proportions according to the following order: the skill of discussions, then the skill of interpretation, then the skill of deduction, then the skill of assumptions, and finally the skill of conclusion. The percentage of the two skills of discussions and interpretation was more than the educationally acceptable limit, which is (60%). Also, there was a non-statistically significant difference at the significance level (α = 0.05) between the mean scores of the participants (males and females) in favor of male students in skills (assumptions, deduction, conclusion) and in the total of critical thinking skills. There is also a statistically significant difference at the significance level (α = 0.05) in the skill of interpretation in favor of male students. Also, there is also a statistically significant difference at the significance level (α = 0.05) in the skills of discussions in favor of female students. The study recommended that the focus should be on all critical thinking skills when preparing the tests and holding training courses and workshops that provide teachers with how to focus on critical thinking skills in the teaching process.
Keywords: Critical Thinking Skills, Excellent Students, Assumptions Discussions, Interpretation, Deduction.