Constant Time Delay to Teach Answering Questions via an iPad‑Based Speech‑Generating Device for a Child with ASD

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Department of Special Education, Taif University.

المستخلص

The study aimed to assess the Critical Thinking skills of outstanding students in the college of education at the University of Hail. Participants of the study consisted of all (131) outstanding students in the college of education at the University of Hail. To achieve the objectives of the study, a critical thinking test created by Watson & Gelcer was used. The results concluded that the participants displayed critical thinking skills in the total skills with a percentage value of (55.94%), which is less than the educationally acceptable limit of (60%), which has been adopted by many educators and researchers. The participants also displayed critical thinking skills in varying proportions according to the following order: the skill of discussions, then the skill of interpretation, then the skill of deduction, then the skill of assumptions, and finally the skill of conclusion. The percentage of the two skills of discussions and interpretation was more than the educationally acceptable limit, which is (60%). Also, there was a non-statistically significant difference at the significance level (α = 0.05) between the mean scores of the participants (males and females) in favor of male students in skills (assumptions, deduction, conclusion) and in the total of critical thinking skills. There is also a statistically significant difference at the significance level (α = 0.05) in the skill of interpretation in favor of male students. Also, there is also a statistically significant difference at the significance level (α = 0.05) in the skills of discussions in favor of female students. The study recommended that the focus should be on all critical thinking skills when preparing the tests and holding training courses and workshops that provide teachers with how to focus on critical thinking skills in the teaching process.
Keywords: Critical Thinking Skills, Excellent Students, Assumptions Discussions, Interpretation, Deduction.
 

عنوان المقالة [English]

استراتيجية التأخير الزمني الثابت لتعليم مهارة الإجابة على الأسئلة عبر جهاز توليد الكلام ) الآيباد( لطفل مصاب باضطراب طيف التوحد

المؤلف [English]

  • آروى عبدالله
المستخلص [English]

هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فعالية استراتيجية التأخير الزمني الثابت (Constant Time Delay - CTD) في تعليم طفل مصاب باضطراب طيف التوحد (ASD) مهارة الإجابة على أسئلة "ماذا"، و"من"، و"أين"، باستخدام جهاز توليد الكلام (Speech-Generating Device - SGD) المعتمد على جهاز الآيباد. اعتمدت الدراسة على تصميم الخطوط القاعدية المتعددة عبر السلوك ضمن منهج دراسة الحالة الواحدة، بهدف قياس أثر التدخل على اكتساب المهارة. أظهرت النتائج أن المشارك تمكن من إتقان الإجابة على الأسئلة الثلاثة المستهدفة بعد متوسط ست جلسات تدريبية، كما أظهر قدرة على الحفاظ على الأداء بدقة بلغت 80% خلال مرحلة المتابعة بعد سحب الدعم. تعكس هذه النتائج فعالية الجمع بين استراتيجية التأخير الزمني الثابت والتقنيات الحديثة القائمة على أجهزة الاتصال المعزز، مثل الآيباد، في تطوير مهارات التواصل الوظيفي لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، خاصة في جانب الإجابة على الأسئلة ذات الطابع الاجتماعي والتعليمي. الكلمات المفتاحية: التأخير الزمني الثابت؛ اضطراب طيف التوحد؛ التواصل الوظيفي؛ أجهزة التواصل المعزز والبديل؛ جهاز توليد الكلام؛ آيباد.
الكلمات المفتاحية: التأخير الزمني الثابت (CTD)؛ اضطراب طيف التوحد؛ التواصل؛ أجهزة التواصل المعززة؛ أجهزة توليد الكلام؛ آيباد.