التسـويف الأكاديمـــي وعلاقتــــــه بالرضــا عن الحيــاة لدى عينة من طلاب الجامعة الكويتيين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

دكتوراة علم النفس، كلية الآداب، جامعة الاسكندرية إختصاصي نفسي، الأمانة العامة للأوقاف، دولة الكويت

المستخلص

الأهداف: هدفت الدراسة الراهنة إلى فحص العلاقة الارتباطية بين التسويف الأكاديمي والرضا عن الحياة، وتحديد مدى مساهمة التسويف الأكاديمي في التنبؤ بالرضا عن الحياة لدى عينة الدراسة من طلبة الجامعة الكويتيين، والكشف عن الفروق بينهما وفقا للنوع. المنهج: وقد أجريت هذه الدراسة على عينة من طلبة البكالوريوس بلغ عددهم (253) مشارك، بواقع (141) من الإناث، و(112) من الذكور. تراوحت أعمارهم بين 18– 30 عاما. وتم تطبيق مقياس التسويف الأكاديمي من إعداد "خديجة خميس" (2021)، ومقياس الرضا عن الحياة من إعداد "دينر وآخرون" (1985) وترجمة وتقنين "أحمد عبد الخالق". وقد اتسمت هذه الأدوات بمعاملات صدق وثبات مرتفعة. النتائج: وقد أسفرت النتائج عن وجود علاقة ارتباطية سالبة بين التسويف الأكاديمي والرضا عن الحياة، ووجود فروق ذات دلالة احصائية تعزى للمرحلة الدراسية بين متوسطات أداء الطلبة على مقياس التسويف الأكاديمي لصالح طلاب السنة الأولى، وفي متوسطات الأداء على مقياس الرضا عن الحياة لصالح طلاب السنة الثانية. وعدم وجود فروق جوهرية تعزى للنوع لدى عينة الدراسة في متوسطات كل من التسويف الأكاديمي والرضا عن الحياة. الخاتمة: أهمية وضع برامج وقائية وتثقيفية للتعامل مع درجات التسويف الأكاديمي العالية لزيادة نسب الرضا عن الحياة لدى طلبة الجامعة.  
الكلمات المفتاحية: التسويف الأكاديمي، الرضا عن الحياة.
 

عنوان المقالة [English]

Academic Procrastination and Its Relationship with Life Satisfaction Among a Sample of Kuwaitis University Students

المؤلف [English]

  • Dr. Fatima Al-Saadoun
المستخلص [English]

Objectives: The current study aimed to examine the correlational relationship between academic procrastination and life satisfaction, to determine the extent to which academic procrastination predicts life satisfaction among a sample of Kuwaiti university students, and to reveal differences based on gender. Method: This study was conducted on a sample of 253 undergraduate students, consisting of 141 females and 112 males, aged between 18 and 30 years. The Academic Procrastination Scale developed by Khadijah Khamis (2021) and the Life Satisfaction Scale developed by Diener et al. (1985) and translated and standardized by Ahmed Abdel Khalek were applied. These tools demonstrated high validity and reliability coefficients. Results: The results indicated a negative correlation between academic procrastination and life satisfaction. Statistically significant differences were found attributed to the academic level between the average scores of students on the Academic Procrastination Scale, favoring first-year students, and on the Life Satisfaction Scale, favoring second-year students. No significant differences were found attributed to gender in the average scores of both academic procrastination and life satisfaction among the study sample. Conclusion: The importance of implementing preventive and educational programs to address high levels of academic procrastination in order to enhance life satisfaction among university students.
Keywords: academic procrastination, life satisfaction.