المشكلات التي تواجه الأمهات الدارسات بجامعة تبوك والحلول المقترحة لمواجهتها "دراسة ميدانية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 درجة الماجستير في التربية تخصص أصول تربية، كلية التربية والآداب، جامعة تبوك

2 أستاذ أصول التربية المشارك بقسم التربية وعلم النفس، كلية التربية والآداب، جامعة تبوك

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على المشكلات التي تواجه الأمهات الدارسات بجامعة تبوك والحلول المقترحة لمواجهتها، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي المسحي وتم تصميم استبانة تتألف من (٢٥) فقرة موزعة على ثلاثة أبعاد: بُعد المشكلات الدراسية، بُعد المشكلات الأسرية، بُعد الحلول المتوفرة للطالبة الأم في مواجهة مشكلاتها، وتم تطبيق الدراسة بأسلوب العينة القصدية بلغت (١٣٠) من مجتمع الطالبة الأم في جامعة تبوك، وتوصلت الدراسة إلى نتائج تشير إلى أن استجابة أفراد الدراسة حول بُعد المشكلات الدراسية جاءت موافقة بدرجة كبيرة بمتوسط حسابي (٣،٧٧)، وأن استجابة أفراد الدراسة حول بُعد المشكلات الأسرية جاءت موافقة بدرجة كبيرة بمتوسط حسابي (٣،٧٥). وأن استجابة أفراد عينة الدراسة حول بُعد الحلول المتوفرة للطالبة الأم في مواجهة مشكلاتها تشير إلى كبيرة بمتوسط حسابي (42، 3).
الكلمات المفتاحية: المشكلات الأسرية، الطالبة الأم، جامعة تبوك.

عنوان المقالة [English]

Problems Facing Mothers: A Study at Tabuk University and Proposed Solutions "Field Study"

المؤلفون [English]

  • Halaleh Hussein Zahrani 1
  • Ali Hussein Al-Najmi 2
1
2
المستخلص [English]

The aim of the study was to identify the problems faced by the mother student and her role in confronting them from the perspective of the students of Tabuk universities, To achieve the study's objectives the descriptive survey curriculum was used. A questionnaire was designed consisting of 25 paragraphs, divided into three dimensions: the dimension of the study problems, the dimension of the family problems, and the dimension of the solutions available to the mother student in the face of her problems. The study was applied to in a manner sampling Non probability of 130 from the mother student community at Tabuk University. The study came to the conclusion that the responsiveness of study members to the dimension of the study problems was largely approved on an average arithmetic (3,77), and that the response of the study members on the dimension of family problems was largely approved on an average arithmetic (3, 75), The responsiveness of the study sample individuals about the dimension of solutions available to the mother student in the face of her problems indicates a significant average calculation (3, 42).
Keywords: Family problems, student mother, Tabuk University.