اتجـــــاهات القــــائم بالاتصــــال نحو توظيف الذكاء الاصطناعى فى الصحف الإلكترونية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة دكتوراة بكلية الاداب - جامعه دمنهور

المستخلص

هدفت الدراسة التعرف على اتجاهات القائمين بالاتصال نحو توظيف الذكاء الاصطناعي في العمل الصحفي، واعتمدت الدراسة على منهج المسح، واستندت في بنائها النظري على نظرية قبول واستخدام التكنولوجيا وتعد الدراسة من الدراسات الوصفية وطبقت على عينة بلغت (120) من العاملين في المؤسسات الصحفية واستخدمت الاستبانة كأداة لها، وأشارت نتائج الدراسة إلى أن اتجاهات القائمين بالاتصال في المؤسسات الصحفية نحو توظيف تقنيات الذكاء الاصطناعي في العمل الصحفي جاءت إيجابية، بينما تباينت قدراتهم على توظيف تقنيات الذكاء الاصطناعي في خدمة المجال الصحفي وتطويره ما بين مرتفعة ومتوسطة ، وأن القائمين بالاتصالات في المؤسسات الصحفية يمتلكون رؤية واضحة لمستقبل استخدام تقنيات الذكاء الاصطناعي في بيئة العمل الصحفي.
كما أشارت النتائح الى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغير سنوات الخبرة فيما يتعلق ببعد درجة الانتشار المتوقعة لتطبيقات صحافة الذكاء الاصطناعي في العمل الصحفي في المستقبل القريب، وبعد مجالات توظيف تقنيات الذكاء الاصطناعي في العمل الصحفي بينما توصلت الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغير سنوات الخبرة فيما يتعلق ببعد درجة أهمية التوظيف صحافة الذكاء الاصطناعي
 
الكلمات المفتاحية:
الذكاء الاصطناعي ، القائمين بالاتصال، الصحف الإلكترونية
 
 

عنوان المقالة [English]

Attitudes of Mass-Communicators towards Employing Artificial Intelligence in electronic newspapers

المؤلف [English]

  • la fathy mostafa elgendy
المستخلص [English]

The study aimed to identify the attitudes of communication professionals toward the use of artificial intelligence in journalistic work. The study relied on the survey method and was theoretically based on the Technology Acceptance and Use Theory. It is a descriptive study applied to a sample of (120) workers in journalistic institutions, using a questionnaire as a tool. 
 
The results of the study indicated that the attitudes of communication professionals in journalistic institutions toward employing artificial intelligence technologies in journalistic work were positive. However, their abilities to utilize AI technologies in serving and developing the journalistic field varied between high and medium. Additionally, communication professionals in journalistic institutions have a clear vision for the future use of AI technologies in the journalistic work environment. 
 
The results also showed statistically significant differences in the responses of the study sample members attributed to the variable of years of experience concerning the expected extent of the spread of AI journalism applications in journalistic work in the near future, as well as the areas of employing AI technologies in journalistic work. However, the study found no statistically significant differences in the responses of the study sample members attributed to the variable of years of experience concerning the perceived importance of employing AI in journalism. 
 
Keywords:
 
Artificial Intelligence, Communication Professionals, Online Newspapers