أثر استــــــــــــخدام الـمُعِينات البصرية في تحسين أداء أركان الصلاة لدى طالبات الصف الخامس الابتدائي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة دراسات عليا

2 أستاذ المناهج وطرق التدريس بجامعة القصيم

10.21608/jehs.2025.451699

المستخلص

يهدف البحث إلى الكشف عن أثر استخدام المعينات البصرية في تحسين أداء أركان الصلاة لدى طالبات الصف الخامس الابتدائي؛ تم استخدام المنهج شِبه التجريبي في مجموعتين (المجموعة التجريبية والضابطة)، وتكوَّنت عيِّنة البحث من (26) طالبة من طالبات الصف الخامس الابتدائي، من مدرسة جود الإيمان الأهلية لتحفيظ القرآن ببيردة التابعة لإدارة تعليم منطقة القصيم، وتم تقسيمهن بالتساوي إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية درست باستخدام المعينات البصرية وعددُ طالباتها (13) طالبة، في حين درست المجموعة الضابطة بالطريقة المعتادة وعددُ طالباتها (13) طالبة؛ كما تم إعداد اختبار أداء أركان                                            الصلاة، وبطاقة ملاحظة أداء أركان الصلاة، تم تطبيقها على الطالبات قبل وبعد تنفيذ التدخل الإجرائي، وأظهرت نتائج  الدراسة أن التدريس باستخدام المعينات البصرية له أثرٌ كبير في تحسين أداء أركان الصلاة لدى طالبات الصف الخامس الابتدائي، وخلص البحث إلى عدد من الاستنتاجات،  وتوصيات البحث.
الكلمات المفتاحية: المعينات البصرية، أداء أركان الصلاة.
 

عنوان المقالة [English]

The Impact of Using Visual Aids in Improving the Performance of the Pillars of Prayer Among Fifth Grade Female Students

المؤلفون [English]

  • Hind Saleh Al-Khudairy 1
  • Prof. Abdullah Al-Ghadouni 2
1
2
المستخلص [English]

The study aims to explore the impact of using visual aids in improving the performance of the pillars of prayer among fifth grade female students. An experimental design with control and experimental groups was utilized. The sample consisted of 26 fifth grade female students from Joud Al-Eman Private School for Quran Memorization under the Education Administration of Al-Qassim region. The students were equally divided into two groups: an experimental group of 13 students who were taught using visual aids, and a control group of 13 students who were taught using traditional methods. A performance test of the pillars of prayer and an observation card were prepared and applied to the students before and after the intervention. The results showed that teaching using visual aids significantly improves the performance of the pillars of prayer among fifth grade female students. The study concluded with several findings, personal reflections of the researcher, and research recommendations.
Keywords: Visual aids, performance of the pillars of prayer,