فاعلية برنامج تدريبي في تحسين المعرفة لدى معلمات صعوبات التعلم حول تضمين أهداف برنامج تنمية القدرات البشرية في خطة الخدمات الانتقالية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة دكتوراة، قسم التربية الخاصة، كلية التربية، جامعة الملك سعود

10.21608/jehs.2025.452345

المستخلص

هدف البحث الى بناء برنامج تدريبي لمعلمات صعوبات التعلم في المرحلة المتوسطة والثانوية لتضمين أهداف برنامج تنمية القدرات البشرية في الخطة الانتقالية للطالبات ذوات صعوبات التعلم والذي يتكون من (محاضرات وورش عمل وتطبيقات) التي تساعد المعلمات على فهم وتوظيف أهداف برنامج تنمية القدرات البشرية في الخطط الانتقالية لطالباتهن ذوات صعوبات التعلم. واعتمد البحث على المنهج التجريبي ذو المجموعة الواحدة في التطبيق العملي للبرنامج وذلك باستخدام القياس القبلي والبعدي لاختبار من إعداد الباحثة حول تضمين أهداف برنامج تنمية القدرات البشرية في الخطة الانتقالية. وكانت من أبرز النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية لصالح الاختبار البعدي نحو تضمين أهداف برنامج تنمية القدرات البشرية في الخطة الانتقالية. وأوصى البحث بأهمية التوسع في برامج تدريب المعلمات على مهارات التخطيط للانتقال، وتضمين أهداف برنامج تنمية القدرات البشرية في الخطة الانتقالية للطالبات ذوات صعوبات التعلم وفق نموذج رسمي في دليل معلم صعوبات التعلم للخدمات الانتقالية. كما يوصي البحث بالاهتمام في موائمة أهداف برنامج تنمية القدرات البشرية ضمن دليل معلم صعوبات التعلم للمرحلة المتوسطة والثانوية والخدمات الانتقالية.
الكلمات المفتاحية: برنامج تدريبي، برنامج تنمية القدرات البشرية، خطط الخدمات الانتقالية، صعوبات التعلم

عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of a Training Program in Enhancing the Knowledge of Learning Disabilities Teachers Regarding the Integration of Human Capability Development Program Objectives into Transitional Services Plans.

المؤلف [English]

  • Wadha Eid Alshammari
المستخلص [English]

This research aimed to identify the impact of a training program for teachers of students with learning disabilities at intermediate and secondary levels, with the objective of integrating the goals of the Human Capability Development Program into the transitional plans of students with learning disabilities. The training program, which consisted of lectures, workshops, and practical applications, contributed to enhancing the participating teachers’ understanding and ability to incorporate the program’s objectives within their students’ transitional plans. The research applied a quasi-experimental design with a single group, utilizing pre- and post-measurements through a researcher-designed test to examine the extent to which the Human Capability Development Program’s goals were embedded in the transitional plan. The results revealed statistically significant differences in favor of the post-test, indicating greater inclusion of the program’s objectives in the transitional plan. Based on these findings, the study recommended expanding teacher training programs focused on transition planning skills and formally embedding the objectives of the Human Capability Development Program into the transitional plans of students with learning disabilities, through an official framework within the Learning Disabilities Teacher’s Guide for Transition Services. The research further emphasized the necessity of aligning the objectives of the Human Capability Development Program within the guide for teachers of students with learning disabilities at intermediate and secondary levels, particularly in relation to transition services.
Key words: Training program, learning disabilities, transition plan, Human Capacity Development Program