درجة توافر الجدارات المهنية المتطلبة لتقييم أداء معلمات التعليم العام

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة دكتوراة، تخصص الإدارة التربوية، كلية التربية، جامعة أم القرى

2 أستاذ الإدارة التربوية والتخطيط المشارك، كلية التربية، جامعة أم القرى

10.21608/jehs.2025.463670

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على الجدارات المهنية في معايير تقييم الأداء الوظيفي لمعلمات التعليم العام من خلال قياس درجة توافر أبعاد الجدارات المهنية: (التعليمية، الشخصية، الرقمية) في مدينة جدة، وعن وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى الدلالة (α= 0.05) بين المتوسطات الحسابية لتوافر هذه الجدارات في معلمات التعليم العام من وجهة نظر مديرات المدارس تعزى إلى المؤهل العلمي، المرحلة التعليمية، سنوات الخبرة، ولتحقيق أهداف البحث تم استخدام المنهج الوصفي المسحي وتكون مجتمع الدراسة من (٤٦٣) مديرة بمختلف مراحل التعليم العام (الابتدائي، المتوسط، الثانوي)، وتم تطبيق الاستبانة كأداة للدراسة، وتوصلت الدراسة إلى أن درجة توافر أبعاد الجدارات المهنية لدى معلمات التعليم العام في مدينة جدة قد جاءت بدرجة (متوسطة) وجاء ترتيب تلك الأبعاد على النحو التالي: بعد الجدارات الرقمية، ثم بعد الجدارات التعليمية، وجاء بعد الجدارات الشخصية في المرتبة الثالثة والأخيرة .
الكلمات المفتاحية: الجدارات المهنية، الأداء الوظيفي، التعليم العام.
 

عنوان المقالة [English]

Degree of availability of professional competencies required to evaluate the performance of public education teachers

المؤلفون [English]

  • Areej Khalid Muhammad Khan, 1
  • Manal Ahmed Abdul Rahman Al-Ghamdi 2
1
2
المستخلص [English]

The study aimed to identify professional competencies in the job performance evaluation criteria for public education teachers by measuring the degree of availability of professional competencies: (educational, personal, digital) in the city of Jeddah, and whether there are statistically significant differences at the significance level (α= 0.05) between the arithmetic means of the availability of these competencies in public school teachers from the perspective of school principals, attributable to academic qualifications, educational level, years of experience. To achieve the research objectives, a descriptive survey method was used, and the study population consisted of 463 female principals at various stages of public education (primary, middle, and secondary). The questionnaire was used as a study tool, and the study concluded that the degree of availability of professional competencies among public education teachers in the city of Jeddah was moderate, with the following ranking: digital competencies, followed by educational competencies, and personal competencies in third and last place.
Keywords: professional competencies, job performance, public education.