متطلبات تفعيل التحالفات الاستراتيجية بين الجامعات السعودية لإعداد طلابها وفق احتياجات سوق العمل الدولي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ أصول التربية المساعد أستاذ أصول التربية بكليتي التربية كلية التربية جامعة القصيم

2 أستاذ أصول التربية بكليتي التربية كلية التربية جامعة القصيم جامعتي القصيم ومدينة السادات

3 دكتوراه أصول التربية – كلية التربية جامعة القصيم

10.21608/jehs.2025.464895

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى معرفة درجة توافر متطلبات تفعيل التحالفات الاستراتيجية بين الجامعات السعودية لإعداد طلابها وفق احتياجات سوق العمل الدولي، في ضوء توجهات رؤية المملكة العربية السعودية 2030 نحو المواءمة بين مخرجات التعليم الجامعي واحتياجات سوق العمل. استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، واعتمدت أداة الاستبانة لجمع البيانات من عينة بلغت (404) من أعضاء هيئة التدريس والقيادات الأكاديمية في عدد من الجامعات السعودية.
وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة توافر متطلبات تفعيل التحالفات الاستراتيجية بين الجامعات السعودية جاءت متوسطة بوجه عام، حيث جاءت المتطلبات التخطيطية والتنظيمية في المرتبة الأولى، تليها المتطلبات المتعلقة بالتشريعات والسياسات، بينما جاءت المتطلبات البشرية والمادية في المرتبة الأخيرة. كما أكدت النتائج على أهمية تفعيل التحالفات الأكاديمية والبحثية بين الجامعات محليًا ودوليًا لما لها من دور في إعداد خريجين يمتلكون الكفاءات والمهارات التي يتطلبها سوق العمل العالمي.
وأوصت الدراسة بضرورة إنشاء وحدات متخصصة للتحالفات والشراكات داخل الجامعات السعودية، وتبني سياسات وطنية تشجع التعاون الأكاديمي والبحثي بين الجامعات السعودية والعالمية، مع توفير الدعم المؤسسي والمادي اللازم لضمان استدامة هذه التحالفات، وتطوير المناهج والبرامج المشتركة بما يتوافق مع متطلبات سوق العمل الدولي.
 
 

عنوان المقالة [English]

Requirements for activating strategic alliances between Saudi universities to prepare their students according to the needs of the international labor market

المؤلفون [English]

  • Sulaiman bin Saleh Al-Musaitir 1
  • Prof. Dr. Gamal Ahmed El-Sisi 2
  • A. Mubarak Nasser Mohammed Al-Aklabi 3
1
2
3
المستخلص [English]

The study aimed to determine the degree of availability of the requirements for activating strategic alliances among Saudi universities to prepare their students in accordance with the needs of the international labor market, in light of Saudi Vision 2030, which emphasizes aligning higher education outcomes with labor market demands. The study employed the descriptive-analytical method and utilized a questionnaire as the main data collection tool. The sample consisted of 404 faculty members and academic leaders from several Saudi universities.
The results revealed that the degree of availability of the requirements for activating strategic alliances among Saudi universities was moderate overall. The planning and organizational requirements ranked first, followed by legislative and policy-related requirements, while the human and material requirements ranked last. The findings highlighted the importance of enhancing academic and research alliances among universities locally and internationally to better prepare graduates with the competencies and skills demanded by the global labor market.
The study recommended the establishment of specialized units for alliances and partnerships within Saudi universities, the adoption of national policies that promote academic and research cooperation between Saudi and international universities, the provision of institutional and financial support to ensure the sustainability of such alliances, and the development of joint curricula and academic programs that align with the requirements of the international labor market.