مَدى امتِلاك الطّالبات الصُم وضعِيفات السَمْع لمِهارَات تَقرِير المصِير في مَرحَلة المُراهَقة بِمُحافَظة جِدَّة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 طالبة ماجستير في التربية الخاصة مسار الإعاقة السمعية، كلية التربية جامعة جدة

2 أستاذ التربية الخاصة المشارك جامعة جدة بالمملكة العربيَّة السُّعُودِيَّة كلية التربية، جامعة جدة

10.21608/jehs.2025.464935

المستخلص

تستهدف الدراسة التعرف على مدى امتلاك الطالبات الصم وضعيفات السمع لمهارات تقرير المصير في مرحلة المراهقة، والكشف عن الفروق ذات الدلالات الإحصائية في مدى امتلاكهن لهذه المهارات والتي تُعزى لمتغير درجة الفقدان السمعي (صم، ضعيفات سمع)، البيئة التعليمية (معاهد الأمل، مدارس الدمج)، والمرحلة التعليمية (المرحلة المتوسطة، المرحلة الثانوية). تتبع هذه الدراسة المنهج الوصفي التحليلي؛ ويتكون المجتمع من جميع الطالبات الصم وضعيفات السمع في المرحلة المتوسطة والمرحلة الثانوية، بمحافظة جدة بالمملكة والبالغ عددهن (120) طالبة. تم اختيار عينة عشوائية، وبلغ عددهن (96) طالبة. اعتمدت الباحثة الاستبانة كأداةً كمية للدراسة. أظهرت نتائج الدراسة أن مدى امتلاك الطالبات الصم وضعيفات السمع لمهارات تقرير المصير في مرحلة المراهقة، كان بدرجة عالية، حيث كان المتوسّط العام (2.35)، ودرجة موافقة (دائماً)، بانحراف معياري (0.65). كما أظهرت النتائج أن مدى امتلاك الطالبات الصم وضعيفات السمع لمهارة الاستقلالية في مرحلة المراهقة ظهر بدرجة عالية، حيث بلغ المتوسّط العام مساوياً (2.25)، ودرجة موافقة (دائماً)، بانحراف معياري (0.60). كما أظهرت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مدى امتلاكهن لمهارات تقرير المصير في مرحلة المراهقة تُعزى لمتغير المرحلة التعليمية وذلك لصالح طالبات المرحلة الثانوية. أوصت الدراسة بضرورة الاهتمام من قِبل أولياء الأمور والمعلمين لعقد ورش عمل تخصصية، ودورات تدريبية اثناء الخدمة للمعلمين وأولياء الأمور، لرفع مستوى وعيهم بماهية مهارات تقرير المصير، وكيفية التدريب عليها، وأهميتها.
 
الكلمات المفتاحية: الطّالبات الصُم وضعِيفات السَمْع، مهارة تَقرِير المصِير، مَرحَلة المُراهَقة، مُحافَظة جِدَّة.
 
 

عنوان المقالة [English]

The extent to which deaf and hard of hearing students possess self-determination skills in adolescence in Jeddah Governorate

المؤلفون [English]

  • Doha Ali Moussa Khodair 1
  • Mohammed Mubarak Mushait Al-Shahrani 2
1
2
المستخلص [English]

The study aims to identify the extent to which Deaf and Hard-of-Hearing female students possess self-determination skills in adolescence, and to reveal statistically significant differences in the extent to which they possess these skills, which are attributed to the variable of the degree of hearing loss (Deaf, and Hard-of-Hearing), the educational environment (AlAmal Institutes for the Deaf, and Integration Schools), and the educational stage (middle school, and high school). This study follows the descriptive analytical approach; The community consists of all 120 Deaf and Hard-of-Hearing female students in the middle and secondary levels in Jeddah Governorate in Saudi Arabia. A random sample of 96 female students was selected. The researcher used the questionnaire as a quantitative tool for the study. The most prominent results of the study were that it showed the extent to which Deaf and Hard-of-Hearing female students possessed self-determination skills during adolescence, as they achieved a high score, as the general average was (2.35), and an approval score (always), with a standard deviation (0.65). The results also showed that the extent to which they possessed the skill of independence during adolescence appeared to a high degree, as the general average was equal (2.52), and the degree of agreement (always), with a standard deviation (0.60). The study also showed that there are statistically significant differences in the extent to which they possess self-determination skills in adolescence, attributed to the educational stage variable in favor of secondary school students. The study recommended the need for parents and teachers to pay attention to holding specialized workshops and in-service training courses for teachers and parents, to raise their level of awareness of what self-determination skills are, how to train in them, and their importance.
 
Keywords: Deaf and Hard-of-Hearing female students, self-determination skill, adolescence, Jeddah Governorate.