فعــــــــالية برنامج تدريبي قائم على تنمية السلوك الاجتماعي الايجابي فى تحسين مهارات فعالية الحياة والاندماج الأكاديمى لدى طلبة كلية التربية منخفضي التحصيل الدراسي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ علم النفس التربوي المساعد كلية التربية-جامعة كفرالشيخ

10.21608/jehs.2025.465608

المستخلص

هدف البحث إلى الكشف عن فعالية برنامج تدريبي قائم على تنمية السلوك الاجتماعي الإيجابي في تحسين مهارات فعالية الحياة والاندماج الأكاديمى لدى طلبة كلية التربية منخفضي التحصيل الدراسي، وتكونت عينة البحث من(40) طالبًا وطالبة من طلبة الفرقة الثانية بكلية التربية منخفضى التحصيل الدراسى، وتراوحت أعمارهم بين (19-20) عامًا، تم تقسيمهم عشوائيا بالتساوي إلى مجموعتين، أحدهما المجموعة الضابطة (20) طالبًا وطالبة بمتوسط عمر زمني  قدره (19,85) عامًا، وانحراف معياري قدره (±0,425) عامًا، والمجموعة التجريبية وتكونت من (20) طالبًا وطالبة بمتوسط عمر زمني  قدره (19,97) عامًا، وانحراف معياري قدره (±0,456) عامًا، واعتمد البحث على المنهج شبه التجريبي، اشتملت أدوات البحث على مقياس السلوك الاجتماعي الايجابي (إعداد/ الباحثة)، ومقياس مهارات فعالية الحياة (إعداد/ حلمى الفيل، 2019)، ومقياس الاندماج الاكاديمى (إعداد/ حسنى النجار، 2019)، والبرنامج القائم على السلوك الاجتماعي الايجابي (إعداد/ الباحثة)، وتوصلت نتائج البحث إلى وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات طلبة المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي على مقياسي مهارات فعالية الحياة والاندماج الأكاديمى لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات طلبة المجموعة التجريبية في القياس القبلي والبعدي على مقياسي مهارات فعالية الحياة والاندماج الأكاديمى لصالح القياس البعدي؛ مما يوضح فعالية البرنامج التدريبى القائم على تنمية السلوك الاجتماعي الايجابي في تحسين مهارات فعالية الحياة والاندماج الأكاديمى لدى طلبة كلية التربية منخفضي التحصيل الدراسي.
 الكلمات المفتاحية: السلوك الاجتماعي الايجابي، مهارات فعالية الحياة، الاندماج الأكاديمي، طلبة كلية التربية منخفضي التحصيل الدراسي.
 

عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of a Training Program Based on Positive Social Behavior in Improving Life Effectiveness Skills and Academic Integration among Low-achieving Students at The Faculty of Education

المؤلف [English]

  • A.Prof./ Ehsan Nasr Attallah Hendawy
المستخلص [English]

This research  aimed to detect the effectiveness of a training program based on positive social behavior in improving Life Effectiveness Skills and academic integration among low-achieving students at the Faculty of Education, the research sample consisted of (40) male and female students in the second-year of the Faculty of Education with low academic, their age ranged between (19-20) years, divided into (2) equal groups: the control group (20) male and female students, with age mean (19.85) year and standard deviation (±0.425) year, an experimental group (20) male and female pupils, with age mean (19.97) year and standard deviation (±0.456) year, the research relied on semi-experimental approach, the research  tools included  positive social behavior scale (prepared by/ researcher), the Life Effectiveness Skills scale (prepared by/ El-Fil, 2019), the Academic integration scale (prepared by/ El-Naggar, 2019), and the training program based on positive social behavior (prepared by/ the researcher), the research results revealed that there were statistically significant differences between the mean scores of the (control-experimental) group students on Life Effectiveness Skills and the Academic integration scale in post measurement for the experimental group, and there were statistically significant differences between the mean scores in the experimental group students on Life Effectiveness Skills and the Academic integration scale in (pre-post) measurement for post measurement, that means the effectiveness of a training program based on positive social behavior in improving Life Effectiveness Skills and academic integration among low-achieving students at the Faculty of Education.
Key Words: Positive Social Behavior, Life Effectiveness Skills , Academic Integration, Low-achieving Students at the Faculty of Education.