أثر استخدام تطبيق "مصحف مدرستي" في تنمية مهارات تلاوة القرآن الكريم لدى طالبات الصف السادس الابتدائي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 معلمة، إدارة تعليم القصيم.

2 أستاذ المناهج وطرق التدريس، كلية التربية، جامعة القصيم

المستخلص

هدفت الدراسة الكشف عن أثر تطبيق مصحف مدرستي في تنمية مهارات التلاوة لدى طالبات الصف السادس الابتدائي ولتحقيق هذا الهدف استخدمت الباحثة المنهج التجريبي ذو التصميم شبه التجريبي، وتطبيق أدوات الدراسة المتمثلة في بطاقة الملاحظة التي توضح أداء الطالبات في تطبيق مهارات التلاوة والتي تشمل (صحة التلاوة، وتطبيق التجويد والحفظ) وطبقت أداة الدراسة على طالبات الصف السادس الابتدائي وعددهن (18) طالبة، وأشارت الدراسة إلى وجود أثر تحسن في تنمية مهارات تلاوة القرآن الكريم المطلوبة ( صحة التلاوة , التجويد , الحفظ ) لدى طالبات الصف السادس الابتدائي باستخدام ’’تطبيق مصحف مدرستي’’ كما أوصت الدراسة بضرورة توظيف التطبيقات التعليمية الحديثة في تعلم مهارات القرآن الكريم لما لها الأثر في تنمية مهارات تلاوة القرآن الكريم .
الكلمات المفتاحية:
 مصحف مدرستي _ مهارات التلاوة _ القرآن الكريم .
 

عنوان المقالة [English]

The effect of applying the My School Qur’an on developing recitation skills among sixth-grade female students

المؤلفون [English]

  • Sarah Abdullah bin Assai 1
  • Prof. Abdullah Mohammed Al-Gadoni 2
1
2
المستخلص [English]

Abstract
The study aimed to reveal the effect of My School Qur’an Application in developing the recitation skills of sixth-grade female students. To achieve this goal, the researcher used the procedural intervention with a quasi-experimental design in applying the study tools represented in the note card that shows the students’ performance in applying recitation skills, which include (correct recitation, application of intonation and memorization). The study tool was applied to a sample of (18) female students in the sixth grade of primary school. The study indicated an improvement effect in developing the required Holy Qur’an recitation skills (correct recitation, intonation, and memorization) among sixth-grade female students using “My School’s Qur’an Application. The study also recommended the necessity of employing modern educational applications in learning the skills of the Holy Qur’an because of their impact on developing the skills of reciting the Holy Qur’an.          
      
Keywords: