متطلبات تطبيق بحوث الفعل في التعليم العام بالمملكة العربية السعودية من وجهة نظر خبراء التربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ أصول التربية الإسلامية المشارك قسم السياسات التعليمية – كلية التربية – جامعة أم القرى

المستخلص

هدف البحث إيضاح الأسس النظرية لبحوث الفعل، والمعوقات التي تواجه تطبيقها ومتطلبات التطبيق بمؤسسات التعليم العام بالمملكة العربية السعودية من وجهة نظر خبراء التربية، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي بأسلوبه التحليلي، والمنهج النوعي بتطبيق أداة المقابلة شبه المقننة مع عينة من خبراء التربية، باستخدام أسلوب المجموعة البؤرية، وتكونت عينة البحث من خبراء التربية بالجامعات السعودية وبلغ عددهم (6) من جامعة أم القرى، جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن، جامعة الأمير سطام بن عبد العزيز، الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة، وعينة من المشرفات التربويات بإدارة التعليم بمنطقة مكة المكرمة بلغ عددهن (7). ومن أبرز النتائج التي توصل لها البحث: تعد بحوث الفعل في التعليم العام من المنهجيات التربوية الحديثة، التي تسهم في تحقيق التطوير والتحسين للعملية التعليمية والممارسات التربوية، وتحقيق التنمية المهنية المستدامة للممارسين التربويين. وأن من أبرز متطلبات تطبيق بحوث الفعل في التعليم العام بالمملكة العربية السعودية تضمين السياسات التنظيمية تطبيق بحوث الفعل؛ من خلال سن التشريعات التنظيمية الداعمة لتطبيقها كالأدلة الإرشادية والأخلاقية، وتخصيص ساعات ضمن النصاب التدريسي لإجرائها، وتضمينها ضمن بنود تقويم الأداء الوظيفي، وتوفير الدعم المالي والمعنوي، وتهيئة بيئة تعليمية داعمة لتنفيذها ماديًا ومعنويًا، والتأهيل المهني المكثف للممارسين التربويين قبل الخدمة وأثنائها، ويرتكز نجاح تطبيق بحوث الفعل في التعليم العام على إتقان الممارس التربوي لعدة مهارات علمية وعقلية وأخلاقية ومهارات البحث التربوي. وأوصت الباحثة بضرورة عناية صناع السياسات التعليمية بوزارة التعليم بالمملكة العربية السعودية بتضمين السياسات التنظيمية للتعليم العام لبحوث الفعل، وجعلها مرتكزًا أساسيًا لتطوير العملية التعليمية والممارسات التربوية، وجعلها ضمن المهام التربوية للممارسين التربويين.
الكلمات المفتاحية: متطلبات، تطبيق، بحوث الفعل، بحوث العمل، التعليم العام. 

عنوان المقالة [English]

Requirements for Implementing Action Research in Public Education in the Kingdom of Saudi Arabia From the Perspective of Education Experts

المؤلف [English]

  • Dr. Emaan bint Zaki Abdullah Mohammed Osrah
المستخلص [English]

The research aimed to clarify the theoretical foundations of action research, the obstacles facing its implementation, and the requirements for its implementation in public education schools in the Kingdom of Saudi Arabia from the perspective of educational experts. The researcher used the descriptive approach with its analytical style, and the qualitative approach by applying a semi-structured interview tool with a sample of educational experts, using the focus group method. The research sample consisted of (6) educational experts from Saudi universities, from Umm Al-Qura University, Princess Noura bint Abdulrahman University, Prince Sattam bin Abdulaziz University, and the Islamic University of Madinah, and a sample of (7) female educational supervisors in the Education Department in the Makkah Al-Mukarramah region. The most prominent results were: Action research in public education is one of the modern educational methodologies that contribute to achieving development and improvement of the educational process and educational practices, and achieving sustainable professional development for educational practitioners. One of the most prominent requirements for implementing action research in public education in the Kingdom of Saudi Arabia is to include the application of action research in organizational policies. By enacting regulatory legislation supporting its implementation, such as guidelines and ethics, allocating hours within the teaching curriculum for its implementation, including job performance evaluation clauses, providing financial and moral support, creating a supportive learning environment for its implementation, both materially and morally, and providing intensive professional training for educational practitioners before and during service. The success of implementing action research in public education depends on the educational practitioner's mastery of several scientific, intellectual, ethical, and educational research skills. The researcher recommended that educational policymakers at the Ministry of Education in the Kingdom of Saudi Arabia should ensure that action research is included in the regulatory policies for public education, making it a fundamental pillar for developing the educational process and educational practices, and making it part of the educational tasks of educational practitioners.
Keywords: requirements, application, action research, action research, public education.